Віват, інтелект!











Запитання до гри «Віват, інтелект!»:
типи, форми та вимоги до них

Запитання це – основа інтелектуальних ігор-вікторин,де необхідно проявити інтелект і дати на запитання відповідь, яку можна логічно додуматись, домислити, усно вирахувати і т.д. Запитання, які використовувалися під час гри «Віват, інтелект!»,можна поділити на такі основні типи:

І-ий– запитання, у яких чітко відслідковуються міжпредметні зв’язки, наприклад:
·        Так називають апартаменти у готелях і одиницю фізичної величини. Назвіть це слово. Відповідь: люкс.
·   Як перекладається з англійської на українську мову прізвище російського письменника-мрійника, який підняв «Червоні вітрила»? Відповідь: зелений.

ІІ-ий тип запитань містить завдання «закінчити фразу». Для відповіді на запитання цього типу потрібно мати не лише певні знання, а й уміння застосовувати їх на практиці, проявляти кмітливість і вміння логічно мислити, наприклад:
·        Під Фермопілами персидські парламентери погрожували грекам: «Наші війська настільки багаточисленні, що випущені воїнами стріли можуть затьмарити сонце!». «Тим краще, – вигукнув один із спартанців, – ми будемо…». Закінчіть репліку цьогохороброго воїна, який знайшов у цій ситуації очевидну вигоду. Відповідь:«…битися в тіні».
·        На думку німецького філософа Артура Шопенгауеракожна дитина іноді, як геній, а кожний геній іноді, як … (хто?). Відповідь: дитина.

ІІІ-ій тип запитань має умовну назву «Кого (чого) не вистачає в списку?» Це можуть бути історичні діячі, дати, терміни, поняття тощо, наприклад:
·      Якого прізвища не вистачає в цьому логічному ряду: «Тіні забутих предків» – Михайло Коцюбинський – Іван Миколайчук – .Відповідь: Сергій Параджанов.

ІV-ий тип умовно можна назвати класичним, тому що містить запитання виду «Впізнай (відгадай) подію, особу (видатногодіяча, спортсмена, письменника, актора, художника і т.д.) предмет, явище, рослину, тварину, поняття, казкового героя тощо»:
·        Цей українець 35 разів покращував власний рекорд, який одночасно ставав світовим рекордом. До цього часу досягнуті ним висоти залишаються недосяжними для інших «колег». Назвіть його прізвище.
Відповідь: Бубка (Сергій Бубка).Коментар:Сергій Бубка, луганчанин, занесений у Книгу рекордів Гіннеса за найбільшу кількість світових рекордів.
·        Її колір буває різним: червоним, сліпучо-білим, синім, і, навіть, чорним. Відповідно до назви, вона повинна мати форму кулі, але спостерігалася і грушоподібна, і яйцеподібна. Вона може досягати розміру футбольного м’яча. Назвіть її. Відповідь:кульова блискавка.

V-ий тип – завдання тільки на логічне мислення, де знання фактичного матеріалу або зовсім непотрібні, або в них є потреба лише в незначній мірі:
·     Відомий колекціонер Сергій Щукін говорив: «Якщо, побачивши картину, ти відчув приємний шок, то потрібно терміново зробити це». Що радив зробити колекціонер? Відповідь: придбати картину.
·     У свій час у постачальників живої риби виникла така проблема:риба, що пересувалася в резервуарі повільніше, ніж у морі, різко втрачала смакові якості. Технологи довго вирішували цю проблему, але остаточне рішення у цьому конкретному випадку (дуже просте) запропонував біолог. Що саме він запропонував, щоб риба в резервуарі рухалася швидше? Відповідь:запустити в резервуар хижу рибу.

Так як однією із складових інтелекту людини є набуті знання, то до VІ-го типу питань можна віднести запитання на знання різних сфер життя, природи, науки, мистецтва тощо:
·     У якого плазуна язик удвічі довший за нього самого? Відповідь: у хамелеона.
·     Яка комаха найсильніша? Відповідь: мурашка.Коментар: Мурашка може піднімати камінці, які у 50 разів важчі за саму комаху, і тягнути вантажі, важчі у 300 разів.
На особливу увагу заслуговують питання VІІ-го типу – краєзнавчі: про відомих та знаменитих земляків – історичних постатей і сучасників, про історичні пам’ятки, населені пункти, географічні об’єкти, визначні місця рідного краю тощо:
·        У ХХ столітті – місто партизанської слави, у ХХІ столітті – український Голівуд, у якому відбулися зйомки художнього фільму «Важкий пісок». Від назви якоїріки походила назва цього міста у ХІХ столітті? Відповідь:Снов. Коментар: Назва міста Щорс Чернігівської області у ХІХ столітті – Сновськ.
·        Родовища цієї корисної копалини є лише в декількох місцях на планеті: у затоці Кара-Богаз-Гол, у Мертвому морі, у Росії, а також в Україні, зокрема і в Чернігівській області. Перспективні запаси її в Україні перевищують 70 мільйонів тонн, а за фізико-хімічними властивостями вона не має аналогів. Цей мінерал широко використовується в медицині. Назвіть його. Відповідь:бішофіт.
·        ПершумедальХХХ олімпійських ігор у Лондоні для збірної України здобула наша чернігівська спортсменка. І хоча це була «бронза», вона відкрила рахунок медалей української збірної. Як звуть цю дівчину – спортивну гордість Чернігівщини та України? Відповідь:Олена Костевич.
У запитаннях VІІІ-го типу пропонується знайти помилку в тексті. Суть таких запитань полягає в тому, що ведучий зачитує текст, у якому все правильно, за винятком однієї деталі (помилки), яку можна помітити лише в тому випадку, якщо сприймати текст в цілому і з максимальною увагою слухати кожне слово ведучого, наприклад:
·     В Україні більше десятка міжнародних аеропортів: наприклад, «Бориспіль», Донецьк», «Запоріжжя» і т.д. А як називається міжнародний аеропорт Чернігівщини? Відповідь: На Чернігівщині немає міжнародного аеропорту.
Щоб правильно відповісти на запитанняІХ-го типу, замало знань фактичного матеріалу. Тут потрібно проявити кмітливість і нестандартне мислення, а іноді й почуття гумору:
·        В Індії є одиниця відстані, яка визначається межею чутності мукання корови. Назвіть цю одиницю. Відповідь:Му.
·        Михайло Задорнов, описуючи наслідки свого падіння при катанні на гірських лижах на одному із зарубіжних курортів, розповідав, що отримавши травму, він на кілька днів втратив пам’ять і потрапив у реанімаційне відділення однієї з місцевих лікарень. Проте, пам’ять до нього повернулася, коли йому принесли ЦЕ. Назвіть ЦЕ. Відповідь: рахунок за лікування.
·        Хто зупинив втечу «самохідного сфероподібногохлібобулочного виробу»? Відповідь: Лисиця. Коментар:виріб, про який іде мова, це – Колобок.
Оскільки учасники гри мають різні провідні типи мислення, сприйняття й пам'яті та з метою урізноманітнення гри, необхідно у пакеті питань поруч із питаннями на ерудицію мати запитання на асоціативне мислення, питання, які потребують здійснення практичних дій, питання з допомогою наочності і т.п.).
Крім суто мовленнєвої (звичайної) подачі запитань для гравців, у грі «Віват, інтелект!» практикувалися інші форми запитань – демонстраційні, а саме питання з «чорним ящиком», мультимедійні питання (відео запитання) , питання з предметом.
v Питання з «чорним ящиком»:потрібно здогадатися, що лежить у чорній шкатулці (ящику), яку виносять до гравців. За розмірами ящика можна приблизно вгадати розміри предмета, крім того всередині не може бути нічого абстрактного, а цілком конкретна річ (виріб, тваринка, їжа, плід, прикраса тощо), наприклад:
- Один афоризм стверджує, що шлях цієї тваринки устелений непритомними жінками. Що це за тваринка? Відповідь:миша.
- У романі Генрі Хаггарда читаємо: «Клеопатра дістала її з сережки і поклала в келих з оцтом. Вражені гості спостерігали, як вона розчиняється. Ось від неї не залишилося і сліду. Тоді Клеопатра підняла келих і випила все до останньої краплі». Що Клеопатра поклала в келих, а ми – у чорний ящик? Відповідь:перлину.
v Мультимедійні питання (відеозапитання). Це питання, які задають способом відео- чи авдіозаписуабо використовуючи малюнки чи сам оригінал предмету (його копію). Відео або малюнок у телегрі просто показують на моніторі, а по можливості – демонструють оригінал (копію) виробу прямо в студії, наприклад:
-Увага на екран! Ви бачите центральний фрагмент фрески Рафаеля «Афінська школа», де філософи античності Платон і Аристотель ведуть дискусію про те, де знаходиться центр Всесвіту. Де ж знаходиться центр Всесвіту завченнямПлатона і за вченням Аристотеля ? Відповідь: на Небі, на Землі. Коментар: згідно з вченням Платона центр Всесвіту знаходиться на Небі, куди він вказує рукою. За Аристотелем – на Землі, про що свідчить його жест.
-(демонструються три вишивки) Українська вишивка – це не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовнихустремлінь, інтелекту українського народу. Перед вами – сучасні вишивки ваших ровесників. Що на них вишито? Відповідь:Чернігівську область.
v Питання з предметом. Командам показують предмет і ведуча пропонує сказати, наприклад, для чого (або як) його використовують (використовували), продемонструвати спосіб дії предмета і т. п.
- Для чого в давнину використовувався цей пристрій домашнього вжитку?
Відповідь:для знімання чобота ( взуття).
-                 (кожній команді гравців видається 1 поліетиленовий пакет і 1 яблуко) Щоб забезпечити тривале й оптимальне зберігання яблука, слід виконати декілька дій. Перша дія – покласти яблуко в поліетиленовий пакет, остання дія –покласти в холодильник. Що ще потрібно зробити між цими діями? Продемонструйте. Відповідь:надути пакет і міцно його зав’язати. Коментар:повітря,яке видихається людиною, містить СО2 (вуглекислий газ), а в атмосфері газоподібного СО2 або азоту овочі і фрукти зберігаються найкраще. У такому середовищі вони впадають у своєрідну «сплячку».

Як відомо, складність запитання повинна бути співвідносною із можливостями учасників гри. У посібнику пропонуються запитання різного ступеня складності: прості, середнього рівня, складні. Це дає можливість використати їх для суб’єктів грального процесу із різним рівнем підготовки, із різним рівнем організованості і здатності до творчої праці і самостійного мислення. Важливо, що на початку кожного бою гри використовуються нескладні питання (бліц-питання), на які гравці майже стовідсотково дають правильну відповідь. Це сприяє подоланню хвилювань, невпевненості і вселяє віру в перемогу.
Необхідно зазначити, що проблема правил складання питань для «Брейн-рингу» залишається практично не розробленою. Дискусії на тему, «що таке правильне запитання (хороший вопрос – рос.)», очевидно, будуть відбуватися серед членів руху інтелектуальних ігор стільки, скільки буде існувати рух. Тому зазначені нижче правила складання питань (чимало з яких засновані на відомих загальнодидактичних принципах), є орієнтовними.

Принципи складання запитань до гри «Віват, інтелект!»:
1) різноплановість і різноманітність запитань: вони повинні стосуватися різних сфер життя (наука, медицина, техніка, культура, спорт, природа, краєзнавство, мистецтво, історія,...) Правильне запитання зазвичай означає об’єднання у собі знань із різних наукових та практичних областей чи, принаймні, із різних розділів навчальної програми.
2) достовірність факту в запитанні (а не надуманість);
3)  науковість;
4)  пізнавальність (зміст питання, по можливості, повинен міститив собі пізнавальну інформацію), наприклад:
- «Чернігівська земля багата на міцних духом і відданих своїй справі людей, імена яких сьогодні відомі усьому світові. Серед них «український Грибоєдов», уродженець Чернігова, талановитий дипломат, який загинув1903 року в сербському місті Митровиці, де на його честь був споруджений пам’ятник.
Відповідь: Григорій Степановч Щербина.
- «Якщо Ви вирішили зайнятися спортом, зміцнити здоров’я, покращити фігуру або з користю провести вільний час, до Ваших послуг – спортивні заклади Чернігова: від тренажерних залів до різних спортивних секцій. Останнім часом у нашому місті набуває популярності такий вид спорту, як болдерінг. Тренування та змагання проводяться у спеціально обладнаному болдерінговому залі. Що таке болдерінговий спорт? Відповідь: скелелазіння.
(Проте надмірна «зайва» інформація у тексті за питання інколи утруднює чи «завуальовує» правильну відповідь, тому зловживати цим не потрібно).

5) відповідність віковим особливостям учнів;
6) ігровий характер ( де доречно – жарт);
7) не ототожнення з олімпіадними запитаннями з предметів;
1)    дотримання етичних норм (тактовність і доречність у використанні питань на релігійну тематику, уникання тем жорстокості і насилля, приниження через вади здоров’я та зовнішності тощо);
9) наявність підказки у тексті запитання (по можливості):
- Перші оранжереї з’явилися в середні віки у Франції. Що в них вирощували? Відповідь: апельсини. Коментар: «оранж» – апельсин.
- У 1852 році на околиці одного з міст Чернігівщини було знайдено скарб із 200 давньоруських срібних монет, карбованих за часів князя Володимира і Ярослава Мудрого. У 1873 – знову великий скарб срібних монет Давнього Риму (так званий пашківський скарб) та фібулу (застібку-прикрасу) 5-6 століття, виконану із срібної платівки, прикрашену золотою «ніжною» інкрустацією. Ця знахідка зберігається в Ермітажі.
Як називається місто, де було знайдено цей скарб?
Відповідь: місто Ніжин.
10) забезпечення при формулюванні питання лаконічності відповіді: вона повинна бути короткою (1-2 слова) або простим коротким реченням;
11) не використання запитань «чому…?» з метою уникнення широких пояснень у відповіді;
12)однозначність відповіді (запитання повинно мати тільки один варіант відповіді. На відміну від решти ігор, «Брейн-ринг» і «Що? Де? Коли?» розвивають переважно понятійний тип мислення: фактично, у них більшість запитань з відновлення поняття за його ознаками. Відповідно, саме запитання повинне, з одного боку, утримувати значимі принципи поняття, з іншого – необхідно сформулювати його в такий спосіб, аби унеможливити потрапляння під ці ознаки іншого поняття. Інакше кажучи, інформації, котра міститься у питанні, повинна відповідати лише одна відповідь.
Так, як інтелектуальні змагання є важливим чинником у навчально-виховному процесі, то при складанні запитань необхідно звертати увагу і на виховну складову, наприклад:
- Американський психолог Лівайн перевірив добросердечність людейрізних країн світу за допомогою такого прийому: на людних вулицях навмисне було загублено листи з маркою і підписаною адресою.
У Токіо була найбільш зворушлива реакція: людипідняли лист, але в поштову скриньку не кинули. Що вони зробили?
Відповідь: особисто віднесли лист за вказаною адресою.
- Олександр Македонський запримітив серед своїх воїнів чоловіка, який під час битви втікав від ворога. Виявилося, що того звали Олександром. І сказав йому славетний полководець: «Або подолай своє боягузтво, або …»
Закінчіть фразу. Відповідь: ...зміни ім’я».

Надіємося, що зібрані у посібнику ігрові блоки (ігрові бої), забезпечуючи виховний фактор,
здійснять розвивальну, комунікативну, інформаційну, активізуючу та інтегративну функції;
сприяють розширенню кругозору, поглибленню знань у різних сферах науки, техніки та культури, підвищенню загальної ерудиції учнів; виробленню навичок аналізу, пізнанню явищ і подій навколишнього світу, вмінню знаходити логічно правильну відповідь, обґрунтовувати й аргументувати власну думку.










Немає коментарів:

Дописати коментар