Запитання до гри «Віват, інтелект!»:
типи, форми та вимоги до них
Запитання це
– основа інтелектуальних ігор-вікторин,де необхідно проявити інтелект і дати на
запитання відповідь, яку можна
логічно додуматись, домислити, усно вирахувати і т.д. Запитання, які
використовувалися під час гри «Віват, інтелект!»,можна поділити на такі основні
типи:
І-ий– запитання, у яких
чітко відслідковуються міжпредметні
зв’язки, наприклад:
·
Так називають
апартаменти у готелях і одиницю фізичної величини. Назвіть це слово. Відповідь:
люкс.
·
Як перекладається з
англійської на українську мову прізвище російського письменника-мрійника, який
підняв «Червоні вітрила»? Відповідь: зелений.
ІІ-ий тип запитань містить завдання «закінчити фразу».
Для відповіді на запитання цього типу потрібно мати не лише певні знання, а й
уміння застосовувати їх на практиці, проявляти кмітливість і вміння логічно
мислити, наприклад:
·
Під Фермопілами
персидські парламентери погрожували грекам: «Наші війська настільки
багаточисленні, що випущені воїнами стріли можуть затьмарити сонце!». «Тим
краще, – вигукнув один із спартанців, – ми будемо…». Закінчіть репліку
цьогохороброго воїна, який знайшов у цій ситуації очевидну вигоду. Відповідь:«…битися
в тіні».
·
На думку німецького
філософа Артура Шопенгауеракожна дитина іноді, як геній, а кожний геній іноді,
як … (хто?). Відповідь: дитина.
ІІІ-ій тип запитань має умовну назву «Кого (чого) не
вистачає в списку?» Це можуть
бути історичні діячі, дати, терміни, поняття тощо, наприклад:
·
Якого прізвища не
вистачає в цьому логічному ряду: «Тіні забутих предків» – Михайло Коцюбинський
– Іван Миколайчук – … .Відповідь:
Сергій Параджанов.
ІV-ий тип умовно можна
назвати класичним, тому що містить
запитання виду «Впізнай (відгадай)
подію, особу (видатногодіяча, спортсмена, письменника, актора, художника і
т.д.) предмет, явище, рослину, тварину,
поняття, казкового героя тощо»:
·
Цей українець 35
разів покращував власний рекорд, який одночасно ставав світовим рекордом. До
цього часу досягнуті ним висоти залишаються недосяжними для інших «колег».
Назвіть його прізвище.
Відповідь: Бубка (Сергій Бубка).Коментар:Сергій Бубка,
луганчанин, занесений у Книгу рекордів Гіннеса за найбільшу кількість світових
рекордів.
·
Її колір буває
різним: червоним, сліпучо-білим, синім, і, навіть, чорним. Відповідно до назви,
вона повинна мати форму кулі, але спостерігалася і грушоподібна, і яйцеподібна.
Вона може досягати розміру футбольного м’яча. Назвіть її. Відповідь:кульова
блискавка.
V-ий тип – завдання тільки на логічне мислення, де знання
фактичного матеріалу або зовсім непотрібні, або в них є потреба лише в
незначній мірі:
·
Відомий колекціонер
Сергій Щукін говорив: «Якщо, побачивши картину, ти відчув приємний шок, то
потрібно терміново зробити це». Що радив зробити колекціонер? Відповідь:
придбати картину.
·
У свій час у
постачальників живої риби виникла така проблема:риба, що пересувалася в
резервуарі повільніше, ніж у морі, різко втрачала смакові якості. Технологи
довго вирішували цю проблему, але остаточне рішення у цьому конкретному випадку
(дуже просте) запропонував біолог.
Що саме він запропонував, щоб риба в резервуарі рухалася швидше? Відповідь:запустити
в резервуар хижу рибу.
Так як
однією із складових інтелекту людини є набуті знання, то до VІ-го типу питань можна віднести
запитання на знання різних сфер
життя, природи, науки, мистецтва тощо:
·
У якого плазуна
язик удвічі довший за нього самого? Відповідь: у хамелеона.
·
Яка комаха
найсильніша? Відповідь: мурашка.Коментар: Мурашка може піднімати
камінці, які у 50 разів важчі за саму комаху, і тягнути вантажі, важчі у 300
разів.
На особливу
увагу заслуговують питання VІІ-го типу –
краєзнавчі: про відомих та знаменитих земляків – історичних постатей і
сучасників, про історичні пам’ятки, населені пункти, географічні об’єкти,
визначні місця рідного краю тощо:
·
У ХХ столітті –
місто партизанської слави, у ХХІ столітті – український Голівуд, у якому
відбулися зйомки художнього фільму «Важкий пісок». Від назви якоїріки походила
назва цього міста у ХІХ столітті? Відповідь:Снов. Коментар: Назва
міста Щорс Чернігівської області у ХІХ столітті – Сновськ.
·
Родовища цієї
корисної копалини є лише в декількох місцях на планеті: у затоці
Кара-Богаз-Гол, у Мертвому морі, у Росії, а також в Україні, зокрема і в
Чернігівській області. Перспективні запаси її в Україні перевищують 70
мільйонів тонн, а за фізико-хімічними властивостями вона не має аналогів. Цей мінерал широко використовується в
медицині. Назвіть його. Відповідь:бішофіт.
·
ПершумедальХХХ
олімпійських ігор у Лондоні для збірної України здобула наша чернігівська
спортсменка. І хоча це була «бронза», вона відкрила рахунок медалей української
збірної. Як звуть цю дівчину – спортивну гордість Чернігівщини та України? Відповідь:Олена
Костевич.
У запитаннях
VІІІ-го типу пропонується
знайти помилку в тексті. Суть таких запитань полягає в тому, що ведучий
зачитує текст, у якому все правильно, за винятком однієї деталі (помилки), яку
можна помітити лише в тому випадку, якщо сприймати текст в цілому і з
максимальною увагою слухати кожне слово ведучого, наприклад:
·
В Україні більше
десятка міжнародних аеропортів: наприклад, «Бориспіль», Донецьк», «Запоріжжя» і
т.д. А як називається міжнародний аеропорт Чернігівщини? Відповідь: На
Чернігівщині немає міжнародного аеропорту.
Щоб правильно відповісти на запитанняІХ-го типу, замало знань фактичного матеріалу. Тут
потрібно проявити кмітливість і нестандартне мислення, а іноді й почуття гумору:
·
В Індії є одиниця
відстані, яка визначається межею чутності мукання корови. Назвіть цю одиницю. Відповідь:Му.
·
Михайло Задорнов,
описуючи наслідки свого падіння при катанні на гірських лижах на одному із
зарубіжних курортів, розповідав, що отримавши травму, він на кілька днів
втратив пам’ять і потрапив у реанімаційне відділення однієї з місцевих
лікарень. Проте, пам’ять до нього повернулася, коли йому принесли ЦЕ. Назвіть
ЦЕ. Відповідь: рахунок за лікування.
·
Хто зупинив втечу
«самохідного сфероподібногохлібобулочного виробу»? Відповідь: Лисиця. Коментар:виріб,
про який іде мова, це – Колобок.
Оскільки учасники гри мають
різні провідні типи мислення, сприйняття й пам'яті та з метою урізноманітнення
гри, необхідно у пакеті питань поруч із питаннями на ерудицію мати запитання на
асоціативне мислення, питання, які потребують здійснення практичних дій,
питання з допомогою наочності і т.п.).
Крім суто
мовленнєвої (звичайної) подачі запитань для гравців, у грі «Віват, інтелект!»
практикувалися інші форми запитань – демонстраційні, а саме питання з «чорним ящиком», мультимедійні
питання (відео запитання) , питання з предметом.
v Питання з «чорним
ящиком»:потрібно здогадатися, що лежить у чорній шкатулці (ящику), яку виносять до
гравців. За розмірами ящика можна приблизно вгадати розміри предмета, крім того
всередині не може бути нічого абстрактного, а цілком конкретна річ (виріб,
тваринка, їжа, плід, прикраса тощо), наприклад:
- Один афоризм стверджує, що шлях цієї тваринки устелений непритомними жінками. Що це за тваринка? Відповідь:миша.
- У романі Генрі Хаггарда читаємо: «Клеопатра дістала її з сережки і поклала в
келих з оцтом. Вражені гості спостерігали, як вона розчиняється. Ось
від неї
не залишилося і сліду. Тоді Клеопатра підняла келих і випила все до останньої
краплі». Що Клеопатра поклала в келих, а ми – у чорний ящик? Відповідь:перлину.
v Мультимедійні
питання (відеозапитання). Це питання, які
задають способом відео- чи авдіозаписуабо використовуючи малюнки чи сам
оригінал предмету (його копію). Відео або малюнок у телегрі просто показують на
моніторі, а по можливості – демонструють оригінал (копію) виробу прямо в
студії, наприклад:
-Увага на екран! Ви бачите
центральний фрагмент фрески Рафаеля «Афінська школа», де філософи античності
Платон і Аристотель ведуть дискусію про те, де знаходиться центр Всесвіту. Де ж
знаходиться центр Всесвіту завченнямПлатона і за вченням Аристотеля ? Відповідь:
на Небі, на Землі. Коментар: згідно з вченням Платона центр Всесвіту
знаходиться на Небі, куди він вказує рукою. За Аристотелем – на Землі, про що
свідчить його жест.
-(демонструються три вишивки) Українська
вишивка – це не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а й
скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовнихустремлінь, інтелекту
українського народу. Перед вами – сучасні вишивки ваших ровесників. Що на них
вишито? Відповідь:Чернігівську область.
v Питання з
предметом. Командам показують предмет і ведуча пропонує сказати,
наприклад, для чого (або як) його використовують (використовували),
продемонструвати спосіб дії предмета і т. п.
- Для чого в давнину використовувався цей пристрій
домашнього вжитку?
Відповідь:для знімання чобота ( взуття).
-
(кожній команді
гравців видається 1 поліетиленовий пакет і 1 яблуко) Щоб забезпечити тривале й оптимальне зберігання яблука,
слід виконати декілька дій. Перша дія – покласти
яблуко в поліетиленовий пакет, остання дія –покласти в холодильник. Що ще потрібно зробити між цими діями?
Продемонструйте. Відповідь:надути пакет і міцно його зав’язати. Коментар:повітря,яке
видихається людиною, містить СО2 (вуглекислий газ), а в атмосфері газоподібного СО2 або азоту
овочі і фрукти зберігаються найкраще. У такому середовищі вони впадають у
своєрідну «сплячку».
Як відомо, складність
запитання повинна бути співвідносною із можливостями учасників гри. У посібнику
пропонуються запитання різного ступеня складності: прості, середнього рівня,
складні. Це дає можливість використати їх для суб’єктів грального процесу із
різним рівнем підготовки, із різним рівнем організованості і здатності до
творчої праці і самостійного мислення. Важливо, що на початку кожного бою гри
використовуються нескладні питання (бліц-питання), на які гравці майже
стовідсотково дають правильну відповідь. Це сприяє подоланню хвилювань,
невпевненості і вселяє віру в перемогу.
Необхідно зазначити, що
проблема правил складання питань для «Брейн-рингу» залишається практично не
розробленою. Дискусії на тему, «що таке правильне запитання (хороший
вопрос – рос.)», очевидно, будуть відбуватися серед членів руху
інтелектуальних ігор стільки, скільки буде існувати рух. Тому зазначені нижче
правила складання питань (чимало з яких засновані на відомих
загальнодидактичних принципах), є орієнтовними.
Принципи складання запитань до гри «Віват, інтелект!»:
1) різноплановість і
різноманітність запитань: вони повинні стосуватися різних сфер життя (наука, медицина, техніка, культура, спорт,
природа, краєзнавство, мистецтво, історія,...) Правильне запитання зазвичай
означає об’єднання у собі знань із різних наукових та практичних областей чи,
принаймні, із різних розділів навчальної програми.
2) достовірність факту в
запитанні (а не надуманість);
3)
науковість;
4)
пізнавальність
(зміст питання, по можливості, повинен міститив собі пізнавальну інформацію),
наприклад:
- «Чернігівська
земля багата на міцних духом і відданих своїй справі людей, імена яких сьогодні
відомі усьому світові. Серед них «український Грибоєдов», уродженець Чернігова,
талановитий дипломат, який загинув1903 року в сербському місті Митровиці, де на
його честь був споруджений пам’ятник.
Відповідь: Григорій
Степановч Щербина.
- «Якщо Ви вирішили
зайнятися спортом, зміцнити здоров’я, покращити фігуру або з користю провести
вільний час, до Ваших послуг – спортивні заклади Чернігова: від тренажерних
залів до різних спортивних секцій. Останнім часом у нашому місті набуває
популярності такий вид спорту, як болдерінг. Тренування та змагання проводяться
у спеціально обладнаному болдерінговому залі. Що таке болдерінговий спорт? Відповідь:
скелелазіння.
(Проте надмірна «зайва»
інформація у тексті за питання інколи утруднює чи «завуальовує» правильну
відповідь, тому зловживати цим не потрібно).
5) відповідність віковим
особливостям учнів;
6) ігровий характер ( де
доречно – жарт);
7) не ототожнення з олімпіадними запитаннями з предметів;
1)
дотримання етичних
норм (тактовність і доречність у використанні питань на релігійну тематику,
уникання тем жорстокості і насилля, приниження через вади здоров’я та
зовнішності тощо);
9) наявність підказки у тексті запитання (по
можливості):
- Перші
оранжереї з’явилися в середні
віки у Франції. Що в них вирощували? Відповідь: апельсини. Коментар:
«оранж» – апельсин.
- У 1852
році на околиці одного з міст Чернігівщини було знайдено скарб із 200
давньоруських срібних монет, карбованих за часів князя Володимира і Ярослава
Мудрого. У 1873 – знову великий скарб срібних монет Давнього Риму (так званий
пашківський скарб) та фібулу (застібку-прикрасу) 5-6 століття, виконану із
срібної платівки, прикрашену золотою «ніжною»
інкрустацією. Ця знахідка зберігається в Ермітажі.
Як називається місто, де було знайдено цей скарб?
Відповідь: місто
Ніжин.
10) забезпечення при
формулюванні питання лаконічності відповіді: вона повинна бути короткою (1-2 слова) або простим
коротким реченням;
11) не використання запитань «чому…?» – з метою уникнення широких пояснень у відповіді;
12)однозначність відповіді (запитання повинно мати тільки один варіант відповіді. На відміну від
решти ігор, «Брейн-ринг» і «Що? Де? Коли?» розвивають переважно понятійний тип
мислення: фактично, у них більшість запитань з відновлення поняття за його
ознаками. Відповідно, саме запитання повинне, з одного боку, утримувати значимі
принципи поняття, з іншого – необхідно сформулювати його в такий спосіб, аби
унеможливити потрапляння під ці ознаки іншого поняття. Інакше кажучи,
інформації, котра міститься у питанні, повинна відповідати лише одна відповідь.
Так, як інтелектуальні змагання є важливим чинником у
навчально-виховному процесі, то при складанні запитань необхідно звертати увагу
і на виховну складову, наприклад:
-
Американський психолог Лівайн перевірив добросердечність людейрізних
країн світу за допомогою такого прийому: на людних вулицях навмисне було
загублено листи з маркою і підписаною адресою.
У Токіо була
найбільш зворушлива реакція: людипідняли лист, але в поштову скриньку не
кинули. Що вони зробили?
Відповідь: особисто віднесли лист за вказаною адресою.
- Олександр Македонський
запримітив серед своїх воїнів чоловіка, який під час битви втікав від ворога.
Виявилося, що того звали Олександром. І сказав йому славетний полководець: «Або
подолай своє боягузтво, або …»
Закінчіть фразу. Відповідь:
...зміни ім’я».
Надіємося, що зібрані у посібнику ігрові блоки (ігрові
бої), забезпечуючи виховний фактор,
здійснять розвивальну, комунікативну, інформаційну,
активізуючу та інтегративну функції;
сприяють розширенню
кругозору, поглибленню знань у різних сферах науки, техніки та культури,
підвищенню загальної ерудиції учнів; виробленню
навичок аналізу, пізнанню явищ і подій навколишнього світу, вмінню знаходити
логічно правильну відповідь, обґрунтовувати й аргументувати власну думку.
Немає коментарів:
Дописати коментар